ВО ИМЯ АЛЛАХА МИЛОСТИВОГО И МИЛОСЕРДНОГО
ﺑﺳﻡ ﺍﷲ ﺍﻟﺭﺣﻣﻥ ﺍﻟﺭﺣﻳﻡ
Аллах в переводе на русский - Бог, Господь, Всевышний

НДП ВАТАН tatar halyk firkasy. Rahim itegez!


ОТКРЫТОЕ ПИСЬМО ПРЕЗИДЕНТУ РФ ПУТИНУ О ПРЕДОСТАВЛЕНИИ ЯЗЫКАМ КОРЕННЫХ НАРОДОВ РФ СТАТУСА ГОСУДАРСТВЕННЫХ ЯЗЫКОВ РФ https://irekle-syuz.blogspot.com/2015/05/blog-post_72.html

ХОРМЭТЛЕ МИЛЛЭТТЭШЛЭР ПОДДЕРЖИМ СВОЕГО ТАТАРСКОГО ПРОИЗВОДИТЕЛЯ! ПЕРЕЧЕНЬ ТАТАРСКИХ ФИРМ. СПИСОК ОТКРЫТ!

l

УЯН ТАТАР! УЯН! стихотворение

http://irekle-syuz.blogspot.ru/2015/07/blog-post_79.html

зеркало сайта https://ireklesyuzweb.wordpress.com/

Азатлык Радиосы

четверг, 11 апреля 2013 г.

Буа башлыгы Әбүзәров фатирлар шау-шуыннан соң эштән китте


Буа башлыгы Әбүзәров фатирлар шау-шуыннан соң эштән китте





Сишәмбе Татарстанның Буа районы башлыгы Рафаэль Әбүзәров эштән китте. Ул үз теләге белән китүен белдерә. 

Буа районында яшәүче Икенче дөнья сугышы ветераннарын торак белән тәэмин итүдә алдашулар турында язмалар соңгы вакытта мәгълүмат чараларында яктыртылды. Бу хакта "Кеше һәм канун" тапшыруы да күрсәтте.

Анда федераль үзәктән килгән акчаларның бер өлешенең кемнәрдер кесәсенә керүе, ә калганына сыйфатсыз торак төзелүе турында сүз барды.

Эштән киткәндә Әбүзәров: "Без төзүчеләр һәм ветераннар белән элемтәдә тордык. Мөгаен, кимчелекләр булгандыр. Райондагы башлык һәр эш өчен җаваплы. Бу җаваплылыкны аңлап, урынымнан китәм", дип белдерде.

Хәтер.Башкортстанда икьтисади-сәяси хәл


Хәтер.Башкортстанда икьтисади-сәяси хәл

Башкортның Чиләбе якларында татарлар арасында туып үскән бер акыллы галим бар иде. Ул — философия фәннәре докторы Дамир Вәлиев . Урыны җәннәтә булсын. Аның белән очрашканда, ул әйтә торган иде: «Кустым, власть башында кисәге комуняктар утыра. Уларга бөгөн башкорт та, татар за бер территорияны «милли кәртә» менән уратып алып, уңа хужа булу өсен генә кәрәк. Бына күрерhең , улар сереп байыгас, ерле олигарх булып алгас, милләт тигән төшөнсәгә төкөрөп карайасактар.»
Ни кадәр хаклы булган Дамир ага Вәлиев!
Кичәге большевиклардан бер төркем, милли җилән hәм төлке бүрек киеп, республика икьтисадының иң симез калҗасын кулына эләктерде. Бу юнәлештә татар эшмәкәрләре банкирлар Рәфис Кадыйров, Илдус Тимерханов, Әмир Әхмәдиевлар җирле зеконнар нигезендә «суверенлы таткалаш» барышында кыйратылап ташландылар.
Олигарх булып алган, кичәге »коммунякларга, бүген «суверенитлы Башкортстан» кирәк түгел, аларга үз бизнесларын үстерү «суверенитет» сүзен  «сувинир» төшенчәсенә алмаштырдылар.
Бу алмаштыруны республикадагы — «конституцион рефома» дип атадылар. Башкорт милли идеясы да, татар милли идеясы да ярык тагарак, татарчалап әйтсәк, кәкре каенга терәлеп калды.
Алдагы сайлаулар барышында республика парламенына 50 процент депутатлар Русия партияларыннан булачак. Кагыйдә буларак, бу партияләр Мәскәүнең идеяләрен ачыктан ачык яклаучылар hәм җирле олигарх элита маңкортларыннан тора. Нәтиҗәдә , алда сайланачак республиканың үзенең милли сыйфатын яртылаш югалтачак. Әлбәттә, бөтенләй югалтуы да ихьтимал…
Бүгенгә кадәр Башкортстан җитәкчеләгенең , кичәге ленинчыларның сайлаудан — сайлауга кыйбла алмаштырып, «Наш дом-Россия» , «Вся Россия», «Единая Россия» вәкилләре булып кылануларын яклап килгән башкорт милли хәрәкәте кайсы якка юл тотар? Бүген дә олигарх- элита койрыгына тигәнәк кебек ябышып йөрерме? Анынсы әлегә билгесез. Ә татар милли хәрәкәте нинди юнәләеш алыр?
Бу сорауга җавап бар шикелле. Татар иҗтимагый хәрәкәт вәкилләре Мәскәү партияләрен якларга җыеналар. Татар иҗтимагый үзәге лидеры Айрат Гыйниятуллин hәм башка татар милли фиркаләр җитәкчеләре ачыктан-ачык белдерделәр.
Ә ни өчен шулай?- дигән сорау туа. Сәбәбе бүген башкор тстан администрациясендә утарган олигарх -элитаның соңгы ун елда төп ике уңышлы галәм булды: 1. республиканың төп икьтисадын үз кулына эләктереп, байлык туплады; 2татар-башкорт милләтара мөнәсәбәтне кәкре-бөкере вә чалыш юлга кертеп җибәре.
Башкорт милли идеясе белән сугарылган, 1,5 миллион татарның мәнфәгатьләрен инкар иткән «суберенлы Башкортстан» кысаларында яшәү , татарларга милләт буларак юкка чыгу куркынычын чамаларга мөмкинлек бирде. Бүген Башкортстан татарларна адмистратив бүленеш нинди булса да барыбер: мөстәкыйль республикамы, губарнямы- аерма юк. ТИҮ лидеры Айрат Гыйниятуллин фикеренчә : » Башкортстан республикасы администрациясе татарларга тигез хокуклар бирмәсә, бу республиканың киләчәге шикле.
Билгеле, Башкортстан республикасының язмышы Татарстан республикасының язмышы да бәйләнгән. Аларның икесенә дә берәм-сәрәм юкка чыгу куркынычы яный. Бу мәңгелек сорауга җавапны кичекмәстән табарга кирәк.
Димәк, бүгенге икьтисади-сәяси шартларда татар-башкорт милләтпәрвалары, дөнья агышына анык карап, бер-берсенең фикеренә колак салып, тигез хокук мохиты тудырып, милли дәүләтчелек төзүне алга сөрергә тиешләр сыман.
Бу ике игезәк халыкның берләшүдән башка альтернативасы бармы, алар бер-берсен, аңлый алырлармы?
Киләчәкүрсәтер.
2003 ел. Радик Нуретдин.

Дусларыгыз белән уртаклашың!

Акыл алтын, йөрәк салкын...



Акыл алтын, йөрәк салкын...

Глобальләшү чорында яшибез. Дөньяны һәртөрле даирәдә, өлкәдә «бер кул астына җыю» барышы кискенләшә, милләтләрнең сулар һавасын көннән-көн кысалар. Дөньяда «төрлелек» аксиомасын кире кагучы гариплек торган саен ныграк сизелә. Тел мәсьәләсенә караш та шушы чагылыш җимеше. Телләрне гомумярашлы-универсаль аралашу коралына әйләндерү тенденциясе ачык төс алды.
Милләтнең тотрыклы үсеше барлыкка килү – озак еллар дәвамында бара торган күренеш. Без исә бер селтәнүдә мәсьәләне хәл итәргә җыенабыз, нәтиҗәсе аяныч – милли аңны формалаштыруны кызурак, хәтта ясалма алып барырга тырышу тарлыкка китерә башлады бугай. Без барыбыз да милләткә хезмәт итәбез, дибез. Кемнеңдер хезмәте күренә, кемнеңдер тырыш хезмәте төрле сәбәп аркасында артык шәйләнеп җитмидер. Әмма икенче агым да бар. Мин-минлек, бер-береңә юл бирмәү, «беләм»леккә тоташ дәгъва, башкалар фикерен имгәтергә маташу, профанация кызганыч күренешләр тудыра. Бу исә көчләрне таркатуга, бер-береңә ышанмаучанлык, шик-шөбһә китереп чыгара. Моның никадәр фаҗигагә китереп җиткерүен дин кардәшләребез арасында барлыкка килгән киеренкелектән күрә алабыз.

Туган телгә, дингә хөрмәт һәр җирдә күренсен иде. Туган телгә караш, рухи кыйммәтләребез мәсьәләсендә икейөзлелеккә урын калмасын. Зыялылардан күп нәрсә таләп ителә.

Зыялыларның уйлап бетермәгән шундый адымнары милләтнең рухи үсешенә, халкыбызның киләчәк яшәешенә куркыныч тудыра. Андыйлардан ерак йөрү күпкә хәерле.

Озак еллар мәгариф өлкәсендә, балалар арасында эшлим. Чаллы мәктәпләрендә, әлбәттә, татар теле укытыла. Программа кушканча, рус теле белән тигез рәвештә укытыла ул. Быелгы уку елында балалар бакчалары тәрбиячеләре өчен курслар оештырылды. Меңнән артык тәрбияче, нинди милләттән булуына карамастан, татарча сөйләм минимумы буенча имтихан тапшырды. Оныгым бакчага йөри. Тәрбияче Татьяна Александровна аны ерактан ук: «Исәнме, Кәрим? Хәлләрең ничек? Әйбәт кенә килеп җиттеңме?» – дип татарча каршы ала, татарча саубуллашып, озатып кала. Бу һич тә бакчалар тулысынча татарча тәрбиягә күчкән дигән сүз түгел. Эшләп җиткермәгән нәрсәләр дә бардыр. Тик мәгариф идарәсе кулдан килгәннең барысын да эшләргә омтыла. Иҗади бәйгеләр, язучылар белән очрашулар еш була, милли матбугатка язылу да игътибардан читтә калмый. «Татар теленең киләчәк язмышы мәктәпләрдә хәл ителә, дәреслекләр начар, методика камил түгел», – дигән сүзләр белән килешмим. Камиллекнең чиге юк. Бу юнәлештә галимнәр, иҗади эшләүче мөгаллимнәр зур тырышлык күрсәтә. Методика, технологияләр төрлеләнә, һәркайсының уңай ягы, җитмәс җирләре бардыр. Әмма эш тукталмый. Татарча сайтлар ачыла, матбугат – дәүләти булсын, шәхси нәширләр тарафыннан булсын – телебезне гамәлдә яшәтүгә өлеш кертә. Телевидение, радио да татарча тапшыруларны күрсәтә, тыңлата. Китаплар чыгып тора. Анда да уйланалар, яңарышка омтылалар. Чынлыкта, әлеге өлкәдә эш итүчеләр арасында тел язмышына битарафлар сирәктер. Балалар газетасында эшләүче буларак әйтәм, бер генә җитәкчедән дә: «Ник кирәк сезнең газетагыз?» – дигәнне ишеткәнем юк.

Әле күптән түгел Роберт Миңнуллинның иҗатын өйрәнү буенча бер ай дәвам иткән фестивальгә йомгак ясалды. Төрле бәйгеләрдә кырык алты мең бала катнашкан. Халык шагыйре йомгаклау чарасына үзе дә чакырылган иде. Юл уңаеннан, алдан сөйләшеп тә тормыйча, шәһәребезнең 2 нче гимназиясе белән танышып чыгарга булдык. Гимназиянең үз тормышы – дәресләр бара. Музейга барганда, дүртенче сыйныф яныннан үтәбез. Ишек ачык. Көтмәгәндә мәктәп директорына:

– Рөхсәт итсәгез, балалар янына да кереп чыгыйк, Роберт абый көн саен килеп тормый бит, – дидем.

Шагыйрь каршы төште.

– Дәресне өзмик, алдан әйтелмәгәч, укытучы да кыен хәлдә калыр...

Гимназия директоры Фирдүсә Әюпова, тәвәккәлләп, сыйныф ягына атлады. Килеп кердек. Укучылар күзендә очкыннар кабынды.

Исәнлек сорашкач, директор сорау бирде:

– Балалар, кунаклар килде безгә. Бу абыйларны беләсезме?

Балалар шау килделәр.

– Роберт абый Миңнуллин... Роберт Миңнуллин! – дигән тавышлар ишетелде.

– Ярый, рәхмәт, җавап дөрес. Роберт абыйның шигырьләрен беләсезме соң?

Балалар ярыша-ярыша шагыйрьнең шигырьләрен сөйли башладылар.

Бу хәлгә шагыйрь аптырап калды кебек хәтта. Мондый активлыкны көтмәгән иде. Шуңа күрә бәйгедә катнашучыларның санын әйткәч, ул ышангандыр дип уйлыйбыз. Монда һич арттыру юк иде.

Ни өчен язам? Менә шундый чаралар балаларда туган телгә мәхәббәт тәрбияли. Иренмәскә генә кирәк. Ә мондый чаралар шәһәребез мәгариф идарәсе тарафыннан шактый үткәрелә.

Җанга тиеп торган нәрсәләр хакында әйтеп китим. Яңалык ачмыйм, әмма...

Җитешмәгәне шул: татар теле әкренләп гаиләләрдән китә бара. Чөнки кулланыш өлкәсеннән татар теле кысрыклап чыгарыла. Галәмне өйрәнүдә дә кирәкми, адәмне өйрәнүдә дә кирәкми. Аны күпме тырышып та, ясалма рәвештә «кирәк» итеп булмый шул. Татар дәүләте юк, телнең мөстәкыйль сакланышын, табигый үсешен тәэмин иткән төп факторга биш йөз ел элек балта чабылган. Бүген империя милләтләрне бетерүдә хәлиткеч адымны атлый – рус булмаган халыкларның телләрен юкка чыгару эшенә ныклап кереште. Күптән түгел кабул ителгән мәгариф турындагы канун, яңа стандартлар, БДИ – болар барысы да, ике чабата бер кием – милли үсешне бууны күздә тотып эшләнә. Мондый басым, милләтне мәҗбүриләп кысага куып кертү шартларында татар гаиләсенә тарихи миссия йөкләнә – һәр татар гаиләсе аралашу-тәрбияне фәкать татарча гына алып барырга тиеш. Без еш кына авылдан килеп, шәһәрдә төпләнгән милләттәшләребезне гаеп­либез. Имеш, алар ике-өч елда рус теленә күчә, балаларын татарчага өйрәтми. Бу күчеш, бәлки, озаграк та барадыр. Авылдан килгән кешеләр әле шактый еллар авыл белән шәһәр арасын таптый. Балалары каникулларны авылда, әби-бабайлары янында үткәрә. Татарчалары синеке белән минекеннән калышмый. Үз балаларымнан чыгып әйтәм. Куркынычы – берничә буын дәвамында шәһәрдә яшәп, катнаш никахлар белән чуарланып беткән гаиләләр күбәйгәннән күбәя. Алар татарча инде белмиләр, кирәккә дә санамыйлар. «Татар гаиләсе» фонды, «Татар гаиләсе» җәмгыяте дигәннәрне дә ишеткән бар. Әгәр алар чыннан да булып, нәтиҗәле эшчәнлек алып барырга уйласа, беренче итеп тулы канлы татар җәмгыяте булдыру, татар гаиләсен тотрыклыландыруга йөз тотарга тиештер дип саныйм. Татарчаны гаиләдә генә өйрәтергә кирәк дигәнне аңлатмый бу. Күреп торасыз: Татарстан хөкүмәте, дәүләт структуралары ана телендә белем, тәрбия алуга, хәлләреннән килгәнчә мөмкинлек тудыралар. Ни өчен хәлләреннән килгәнчә? Шуннан артыгын рөхсәт итмәгәнгә. Вазгыять шундый, депутатлар да, башкалар да артыгын булдыра алмыйлар. Коллык, коллар... Без һаман кемнедер гаепләп утырабыз. Туксанынчы елларда күренгән күтәренкелек бетте, аяныч булса да әйтәм: тормыш итәргә кирәклеге күренеп тормагач, балаларда татарча укырга теләк көннән-көн кими. Соңга калу куркынычы яный, татар җәмәгатьчелегенә чынлап торып бу эшне үз кулына алырга туры киләчәк. Гаилә институтын оештырырга, аның нигезләмәсен, концепция-принципларын булдырырга, гамәли эшчәнлекне бүгеннән үк торгызырга кирәк. Монда шундый фондлар, җәмгыятьләр хәлиткеч рольне уйный алыр иде. Телне гаиләдә өйрәнү дигәч, кайбер кызу башлар гайрәт чәчә башлый. «Алай гына булмый ул», янәсе. Ничек була соң? Йөз даһиемыз үткен тел белән, кайнарланып «кирәк», «тиеш»ләрне санап чыгудан, бер-беребезне ничек эшләргә өйрәтүдән генә йөк урыннан кузгалмаячак. Акчасыз җәмгыять, фондлар, хәерче милләт хәрәкәткә сәләтсез. Хәерче милләт, дидем. Туган телебезне саклап тотучы, киләчәккә илтергә әзер катлам – авылда очын очка ялгап яшәүче татар халкы һәм шәһәрдәге үзаңга ия зыялылар (аларның да хезмәт хакы ташка үлчим). Алар бөтен татар халкының егерме процентын тәшкил итә. Калганнары маргиналлар – тел дисәң, уфтанып, башларын читкә боручылар яки кулларын селтәп китеп баручылар.

Мәхәллә нигезендә милләт тормышын оештыру идеясе дә һавада асылынып тора. Тормышчанлыгы торган саен югала...

Югары уку йортлары, гыйльми институтларның да йогынтысын көчәйтәсе бар.

Күп кимчелекләр төзәтелсә дә, ана телен өйрәнүгә караш тамырдан уңай үзгәрмәячәк. Татар телен саклау гына түгел, аның үсешен дә тәэмин итәргә кирәк бит. Бусы инде дөнья проблемасы. Тел икенче яссылыкка – кибертехнологияләр яссылыгына күчә бара. Аралашу, оештыру, идарә итү, икътисад, мәдәни тормыш тулысы белән компьютер кысасына кереп урнашты. Рус теленә терминнар чит телдән ничек килеп керсә, татар теленә ул шулай күчә. Рус теленең үз хәле мөшкел, мондый «хикмәтле тел»дән инде инглизләр үзләре дә зыян күрәләр. Телләрнең табигый хасияте юкка чыга. Кибертехнологияләр шулкадәр тиз үсә, яңадан-яңа терминнар, атамалар барлыкка килә, аларның күпчелеге, кыскартылып, ике-өч хәрефләрдән генә тора. Терминологиядә торгынлык, гомумаптыраш. Бу алгарышка өлгерми ул, Ходайның тамгалы бәндәләре – серле аерым төркем тарафыннан туктаусыз яңартылып торган киберүсешкә җитешә, ясалма телне үзләштереп, бәяләп, туган телгә адекват вариантын биреп бетерә алмый. Хәтта татарча терминнар булдырылса да, аны ничек кулланышка кертергә? Алгарыш, тыелгысыз үсешнең кешелекне кая алып барасын беркем дә белми. Болай барса, хәтта гел уңай гына була торып, телебез саклануы тәэмин ителсә дә, «ана теле» дигәнебез киләчәктә ничек булыр? Фараз итү куркыныч. Без бит ярты гасырдан артык уйланып йөреп тә, трактор-автомобиль техникасына кагылышлы саф татарча терминнар сүзлеген булдырып, аны кулланышка кертә алмадык. 2006 елда «Минем Чаллым» газетасы дөнья күргән иде. Шушы газетада эшләгәндә, машина төзелеше, автомобиль корылышына караган сүзлек булдыра башлаган идем. Кызык кына килеп чыгасы иде сыман. Татар телебездән автомобильгә кагылышлы байтак атамалар «таптым», кулланышка кертергә омтылышлар да ясадым. Әмма бу юнәлеш туктаусыз барырга, энтузиазмга корылырга тиеш түгел. Терминология – әһәмиятле тармак, күз уңыннан читтә калдырмаска иде.

Татар теле – шактый тотрыклы тел. Аның ныклык маясы зур булган. Алфавит ягыннан килеп карасак, бигрәк ачык күренә. Төрки нигез телебез рун язуын үзләштергән, бу язу мең еллар кулланышта булган. Аннан гарәп графикасына күчелгән. Изге Коръән теле татар теленең табигый үсешен башка яккарак алып кереп киткән. Телебездә төрки тамырлы атамалар үсүдән туктап, гарәп, фарсы алынмаларына өстенлек бирелгән. Аннан латин графикасына күчү. Кириллица хилафлыгына түзеп тору... Үзгәртеп кору елларында латин графикасы нигезендә алфавит эшләнде. Галимнәр, билгеле, тарткалаша башладылар, «минлек» күрсәтмичә эш итә алмыйбыз бит инде. Хикмәт анда түгел. Тәҗрибәмнән чыгып әйтәм: шул елларда латин графикасы белән татар телен өйрәнгән балалар, нинди милләттән булуына карамастан, саф татарча, дөрес итеп сөйләшергә өйрәнде. Безнең телгә иң ятышлысы – латин графикасына нигезләнгән алфавит. Ул телнең аһәңен, яңгырашын югалтмый, телне үзләштерү дә җиңеләя. Инде менә Татарстан Дәүләт советы бу алфавитны гамәлгә кертү турындагы канунны юкка чыгарды. Тумаган килеш үлгән сыман булды инде, мәрхүм алфавит. Ә күпме галимнәребез бер-берсенең йөрәк итен ашады...

Туган телебез язмышы өчен чынлап борчылучыларны аңлыйм. Телебез бетү – татар халкы бетү дигән сүз. Димәк, без бу җиргә юкка килгәнбез, юкка гына татар булып яшәгәнбез булып чыга. Иманым нык, татар халкы Ходай тарафыннан җиргә мәңгелеккә җибәрелгән. Халык бетмәсә, тел дә бетмәячәк! Барлык мөмкинлекләрне дә эшкә җигәсе иде дә бит... Телне сак­ларга, үсешен тәэмин итәргә сәләтле милләттәшләребез аз түгел. Аларның акыллары алтын булса да, йөрәкләре салкын. Күбесенең күңелләрендә бар, әмма кулларыннан килгәнне дә эшләмиләр. Ни өчен? Куркалар. Бизнесларына, вазифаларына зыян килер дип уйлыйлар. Империя чигенүне белми, ул таркалып, җир йөзеннән югалырга гына мөмкин. Тел язмышын хәл итәрлек җәмгыяви институтлар барлыкка килмичә, үзара тарткалашу-ызгышуларны туктатмыйча, һәрьяклап бердәмлеккә ирешмичә торып, тынычланырга урын юк. Җәмгыять өлгерсә, зирәклек белән чын хезмәткә керешсә, телгә алырлык нәтиҗәләр күренсә, дәүләт, хөкүмәт тә бу юнәлештә иркенрәк эш алып барачак.  
Факил САФИН 
Чын мирас

Председатель УМК пообещал скорое освобождение противников запрета хиджабов


Председатель УМК пообещал скорое освобождение противников запрета хиджабов

Председатель УМК пообещал скорое освобождение противников запрета хиджабов
Председатель Управления мусульман Кавказа Аллахшюкур Пашазаде пообещал старейшинам села Нардаран под Баку, что теолог Талех Багиров и 74 других заключенных по делу о запрете хиджабов будут освобождены через два месяца.

В связи с этим, жители Нардарана отменили уличные акции с требованием об освобождении Багирова и других заключенных. В Баку запланированная акция с теми же требованиями состоялась. Участники акции (около 40-50 человек) скандировали лозунги: «Свободу Талеху» и «Свободу хиджабу». Такая же акция, ранее состоялась в лянкяране на юге страны.

Напомним, что несколько дней назад в пригороде Баку Нардаране прошел митинг в защиту теолога Талеха Багирова, задержанного полицией. По информации МВД Азербайджана, Багиров и его водитель были арестованы за хранение оружия и наркотиков. Массовые выступления в поддержку права мусульманок носить хиджаб в соответствии с требованием ислама, начались после того, как в декабре власти страны запретили ношение платка в учебных заведениях.

Прокуратура нашла запрещенную литературу у мусульман Приангарья


Прокуратура нашла запрещенную литературу у мусульман Приангарья

Прокуратура нашла запрещенную литературу у мусульман Приангарья
Прокуратура города Усолье-Сибирское Иркутской области при проверке соблюдения законодательства о противодействии экстремистской деятельности нашла в местной организации мусульман "Мечеть" книгу "Основы искренности" из собрания сочинений "Рисале-и Нур" турецкого богослова Cаида Нурси.

"В мае 2007 г. решением Коптевского районного суда Северного административного округа г. Москвы данное печатное издание признано экстремистским и включено в Федеральный список экстремистских материалов. Сведения о нем размещены на сайте Министерства юстиции РФ", - говорится в сообщении на сайте Генпрокуратуры РФ.

По факту незаконного хранения печатного издания прокуратура города Усолье-Сибирское возбудила в отношении исполняющего обязанности имама мечети Салохиддина Саидова дело об административном правонарушении по ст. 20.29 КоАП РФ (хранение в целях массового распространения экстремистских материалов, включенных в опубликованный Федеральный список экстремистских материалов).

Книга, изданная в Санкт-Петербурге в 2000 г. издательством культурно-образовательного фонда "Нуру-Бади", изъята из обращения.

Материалы дела направлены на рассмотрение в Усольский городской суд.


Тукай бүләгенә намзәтләр Татарстанның киләчәге турында Тукай бүләгенә намзәтләр арасында Татарстанны бәйсез дәүләт итеп күрергә теләүчеләр дә, татарларны үзенә туплаган Евразия штаты булсын иде дип өметләнүчеләр дә бар. Намзәтләрнең барысы да Татарстанда ике дәүләт телен дә белү зарур дип белдерә.


Тукай бүләгенә намзәтләр Татарстанның киләчәге турында

Тукай бүләгенә намзәтләр арасында Татарстанны бәйсез дәүләт итеп күрергә теләүчеләр дә, татарларны үзенә туплаган Евразия штаты булсын иде дип өметләнүчеләр дә бар. Намзәтләрнең барысы да Татарстанда ике дәүләт телен дә белү зарур дип белдерә.

http://www.azatliq.org/content/article/24953331.html

Тукай бүләге
26 апрельдә 2013 елгы Тукай бүләгенә ияләр билгеле булачак. Быел Татарстанның иң югары дәүләт бүләгенә мәдәният, әдәбият һәм сәнгать әһелләре – барлыгы сигез кеше тәкъдим ителде. Бу көннәрдә матбугатта, мәгълүмат чараларында аларга багышланган язмалар, тапшырулар дөнья күрә. 

Азатлык радиосы әлеге намзәтләрнең сигезенә дә ике сорау юллады.

 – Сез Татарстанны киләчәктә татар мәдәниятен чын мәгънәсендә тулысынча кайгырта торган бәйсез дәүләт итеп күрәсезме?

Ильяс Айдаров, рәссам (2005-2012 елларда Габдулла Тукайга багышланган сәнгать әсәрләре һәм Уральски белән Казандагы Тукай музейларында үткән тематик күргәзмәләре өчен тәкъдим ителде):

Ильяс АйдаровИльяс Айдаров
– Нигә күрмәскә? Әлбәттә, Татарстанны бәйсез дәүләт итеп күрәм. Хәзер дә татар мәдәнияте үссен өчен бөтен шартлар тудырылган дип уйлыйм. Киләчәктә Татарстан бәйсез дәүләт булыр дигәнгә килсәк, мин сәясәтче түгел, шуңа күрә мондый нечкәлекләргә җавап бирү авыр.

Клара Булатова, язучы (ике томлы “Сайланма әсәрләре” өчен тәкъдим ителде):

– Бик тә күрәсем килә! Гомерем буе туган тел дип яшәгән кеше буларак һәм 52 ел укыткан мөгаллимә буларак, 38 китап чыгарган язучы буларак мин аны милли тормыш белән яши торган азат дәүләт итеп күрәсем килә. Әмма соңгы вакыттагы ыгы-зыгылар ярыйсы гына шикле фикерләр дә уята.

Алсу Гайнуллина, актриса (“Кара чикмән”, “Курчак туе”, “Арбалы хатыннар” әсәрләрен сәхнәләштергәндә тудырган образлары өчен тәкъдим ителде):

– Бу бик катлулы мәсьәлә. Белмим, ул нәрсә булыр микән? Күңелем белән артыгын теләп тә булмый. Минемчә, киләсе елларда тиз генә була торган нәрсә түгел бу.

Нәбирә Гыйматдинова, язучы (“Мәхәббәттә гөнаһ бар”, “Синдә минем хакым бар” китаплары, “Хатыннар сагышы” әсәре өчен тәкъдим ителде):

– Шайтан гына өметсез дип әйтәләр. Мин һәрвакыт өмет белән яшим, чөнки кешегә барыбер бер якты нур кирәк. Мәдәният өлкәсендә безне борчыган бик күп әйберләр бар. 90-нчы елларда бәйсезлек алдык та, татар мәктәпләре ачтык, туган телебез күтәрелеп китте, татар матбугаты бер-бер артлы үсеп чыкты. Бу табышлар бүген әкрен генә югала бар. Шуңа минем йөрәгем бик әрни.
 
Мин еш кына районнарга, мәктәпләргә, китапханәләргә чыгып йөрим. Хәзер районда тормыш учагы әнә шул мәктәп белән китапханә инде. Укучыларның кими баруы да борчый. Минем аны әйткәнем дә бар, татарның үз дәүләте булса, әлбәттә, бөтен проблемнарны да хәл итеп булыр иде. Үзенең дәүләте булмау бик зур фаҗига инде ул.

Софья Кузьминых, рәссам (Тукайга багышлап күн мозаикасы белән башкарылган әсәрләре өчен тәкъдим ителде):

Софья КузьминыхСофья Кузьминых
– Бу бик катлаулы мәсьәлә, чөнки без Украина һәм элекке берлеккә кергән башка республикалар кебек Русия чигенә урнашмаганбыз. Без Русия үзәгендә һәм үзенә күрә ирекле республика. Кемне иҗат белән шөгыльләнүдән тыялар? Рәхим ит, теләгәнеңне иҗат ит.
 
Минем шул уңайдан бик җитди бер мәсьәлә турында да әйтеп китәсем килә. Татар хатын-кызларын исламлаштыру миңа бер дә ошамый. Бездә хәтта Габдулла Тукай чорында да бер генә ханым да хиҗапларга төренеп йөрмәгән. Бу сүзне хәтта белмәгәннәр дә. Мин бөтен гомеремне татар сәнгатенә багышладым, ягъни узган гасырның 50-нче елларында әле беркем дә белмәгән татар бизәкләрен яңадан тудырдым.

Сара Садыйкованы күрә һәм аңа соклана идем. Ул башына калфак киеп горурлыгына кинәнеп йөрер иде. Зәңгәр күлмәге булса - зәңгәр калфак, кара күлмәк кисә - кара калфак кияр иде. Аннан соң гына белдем, баксаң, аның күпләгән калфаклары булган икән. Нигә бүген татар тамырларны онытып, гарәп модасына иярәләр? Мин үзем менә бу нәрсәгә бигрәк тә борчылам. Әйтегез әле, татарлары кайчан үзләренең толымнарын яшергән иде? Беркайчан да яшермәгән. Өлкәннәр яулык кия иде, аны ияк астына бәйләделәр, ә яшь кызлар һәрвакытта яулыкларының очларын колак артына уздырып баш артына бәйләде. 

Гөлзада Сафиуллина, җырчы (1983-2007 елларда “халык тарафыннан яратып кабул ителгән һәм мәдәнияткә һәм сәнгатькә зур өлеш керткән концерт програмнары” өчен тәкъдим ителде):

– Әлбәттә! Әлбәттә! Шунсыз яшәүнең мәгънәсе юк. Бөтен татар шуның өчен көрәшә һәм мин дә шуның өчен көрәшәм. Киләчәктә нәтиҗә булыр дип ышанам.

Шамил Тимербулатов, композитор (“Җиңүнең хатын-кыз йөзе” исемле бишенче симфония өчен тәкъдим ителде):

Шамил ТимербулатовШамил Тимербулатов
– Күрәм! Әлегә безнең президентларыбыз телебезне, мәдәниятебезне саклый икән, мин республиканың киләчәгенә бик ышанам. Президентларыбыз безнең сәнгатьне бик кайгырта. Музыка сәнгате булсынмы, әдәбиятмы, телме – алар бик зур эш эшлиләр. Безнең Татарстанда гына түгел, ә бу үсешне чит төбәкләргә дә таратырга тырышалар. Үсеш бу елларда башлана гына әле дип тә әйтер идем. Безнең киләчәгебез бик зур.

Розалина Шаһиева, сәнгать белгече (“Бакый Урманче”, “Әхсән Фәтхетдинов”, “Фиринат Халиков. Кичке Казан”, “Абрек Абзгильдин”, “Тукайга мәхәббәт белән” “Шүрәле иле” хезмәтләре өчен тәкъдим ителде):

– Бүгенге вазгыятьтә Татарстанны бәйсез дәүләт итеп күрү авыр. Ләкин шушы статусы белән җөмһүрият хәлендә дә ул мәдәни проблемнарны уңай хәл итә алырлык милли стратегия булдырырга тиеш. Бу милли стратегия - камил кеше тәрбияләү. Ә камил кеше үз туган телен белергә, үз милли мәктәпләрендә укырга, милли мәдәниятне үстереп башка буыннарга тапшырырга тиеш.
 
Күңелем белән теләсәм дә, мин бүгенге вазгыятьтә Татарстан иртәгә мөстәкыйль дәүләткә әйләнә ала дип әйтә алмыйм. Без Евразия штаты булсак иде. Минем хыялым - Евразия. Ул да булса – Башкортстан, без, Оренбур мәсәлән, һәм башкалар. Безнең бит Башкортстанда 1 миллион 400 мең татар бар. Аларны ничек калдырып мөстәкыйль дәүләт ясыйсың? Безгә алар белән дә берләшү кирәк. Минем идеалым ул – Евразия дәүләте.

– Сезнең балаларыгыз һәм оныкларыгыз татар телен беләме, рәхәтләнеп татарча сөйләшә аламы? Татарстандагы яшь буынның ике дәүләт телен дә белүен кирәк дип саныйсызмы?

Ильяс Айдаров: Мин яшьләр Татарстанда ике дәүләт телен дә яхшы белергә тиеш дип саныйм. Туган тел ул канда ук булырга тиеш. Мин кечкенә вакытта әби-бабай белән татарча аралаштым. Алар вафатыннан соң татарча аралашу кимеде, аннан Мәскәүгә киттем. Хәзер аңлыйм, әмма начар сөйләшәм.

Минем балаларым татар теле белән кызыксына. Кем әйткәндәй, берничә җөмләне аңлыйлар, әмма, кызганычка каршы, гел татарча гына сөйләшә алмыйлар. Сәбәбе – татарча аралашу җитенкерәмәүдә дип уйлыйм.

Клара Булатова: Өч оныгым бар минем. Бер малай бар, ул 20 яшьтә, Марат исемле. Ике кыз оныгым: уртанчысы Камилә исемле, төпчеге Гайшә исемле. Аларның татарча белүе бик тә кирәк. Өй эчендә мин аларны татарча сөйләштерәм.

Клара БулатоваКлара Булатова
​Маратка әйтәм: "Мин сиңа татарча дәшәм инде, Маратулла дим". Камилә татар гимназиясендә укый, әнисе белән мәдрәсәгә йөри. Бер генә мәчет тә, бер генә мәдрәсә дә балаларны тәрбиясезлеккә өйрәтми бит. Маратны үзебезгә буйсындырып бетереп булмады. Анысы Казанда укый. Укысын, әмма кеше булып үссен.

Балалар үзебезнең дәүләт телен – татар телен дә белергә тиеш дигән фикердә мин. Балалар беренче башлап гаиләдән тиешле тәрбия алсалар, телне өйрәнсәләр, мөгаен, безнең милләтебез дә үзенең йөзен кызартмыйча яши башлар дигән өмет бар. 

Алсу Гайнуллина: Улым Искәндәр Хәйруллин да, киленем Айгөл Миңнуллина да Камал театрында эшлиләр. Оныгыбызга өч яшь була, иншалла. Исеме - Аяз. Татар телен саклап республикабызда зур эш башкарылырга тиеш дип саныйм, ләкин иң беренче чиратта ул гаиләдән тора. Без гаиләдә балалар һәм оныклар белән рәхәтләнеп татарча сөйләшәбез.
 
Алсу ГайнуллинаАлсу Гайнуллина
Оныгыбызны татар балалар бакчасына биргән идек. Куанычлы хәл – анда катнаш гаиләләрдән дә татарча өйрәнсен өчен дип балаларын китерәләр. Соңгы елларда үзеңнең милләтенә карата горурлык күтәрелә барды. Гаиләдә ата-ана татарча сөйләшсә, балаларына татар телен өйрәтсә – татар теле сакланачак. Чит төбәкләрдәгеләрнең үз телләрен саклап калуы ул зур үрнәк. Гаиләдә сөйләшкәч бала татар телен, үзенең кем икәнлеген, гореф-гадәтләрен белеп үсә.
 
Бездә татар теле икенче дәүләт теле дип саналса да, бөтен җирдә дә кулланылмый. Дәүләтнең бөтен эш урыннарында да безнең татар теле дә булырга тиеш. 

Нәбирә Гыйматдинова: Беренче кызым Казанда иң беренче булып ачылган татар гимназиясен тәмамлады. Ул вакытта анда рус теле һәм әдәбиятыннан кала бөтен фәннәр дә татарча укытылды. Кызым шуны көмеш медальгә тәмамлап чыгып медицина университетына керде. Алар минем бөтен татар әдәбиятын укып үсте. Кызым татарча рәхәтләнеп сөйләшә.

Нәбирә ГыйматдиноваНәбирә Гыйматдинова
Ике оныгым бар, икесенең дә теле татарча ачылды. Камилә исемле оныгым мөселман балалар бакчасына йөри, алты яшьтә генә булуына карамастан, догалар өйрәнде һәм намаз укый, чип-чиста итеп татарча сөйләшә. Икенче оныгым Саматка әле 10 гына ай. Анысының да теле ачылып килә, "әннә-әттә", "киттек" дип әйтә. Икенче кызым Алсу да татарча сөйләшә.
 
Без ирем белән балаларга өйдә бары тик татарча гына сөйләшергә дигән таләп куйдык. Алар икесе дә милләтпәрвәрләр.
 
Татар балаларының әти-әниләренә "папа-мама" дигәннәренә күңелем котыра, хәтта күңелем бик рәнҗи. Безнең бит үзебезнең нинди матур "әти-әни", "әтием-әнием" дигән сүзләребез бар.
 
Тагын шуны да әйтәсем килә, татар язучысының баласы татарча белмәсә, бу - бигрәк тә оят инде.

Софья Кузьминых: Минем кызым бар. Ул шулай ук рәссам, татар орнаментлары белән дә шөгыльләнә. Казан сәнгать мәктәбендә белем бирә. Ә татар теленә килгәндә... ике-өч сүзне белә дип әйтим микән инде. Мин республикада яшәүчеләр татар һәм рус телен дә белергә тиеш дип саныйм.  Үзем татар телен әзрәк беләм, әмма иркен итеп сөйләшәм дип әйтә алмыйм, кешеләр сөйләшкәнне аңлыйм. 

Гөлзада Сафиуллина: Алланың биргәненә шөкер, кызым һәм аныкларым белән рәхәтләнеп татарча сөйләшәм. Бу минем куанычым, шатлыгым һәм алдагы көнгә бик зур ышанычым да. Казан үзәгендә яшәп, әгәр мин үз балаларым, оныкларым белән татарча сөйләшә алмасам, җырчы буларак, сәнгать кешесе буларак, минем бәям - бер тиен.
 
Гөлзадә СафуллинаГөлзадә Сафуллина
Яшьләрнең ике дәүләт телен дә белүе бик мөһим әйбер һәм безнең бурычыбыз. Әгәр без рус телендә сөйләшеп үзебезнең ана телебезне - Тукай телебезне белмәсәк, сәламәт булмавыбыз, камил булмавыбыз ул. Аллаһы тәгалә безне бу дөньяга татар итеп тудырды, татар җиренә төшерде. Без әгәр үз ана телебезне белмәсәк, балаларга аны өйрәтмәсәк, үз ана телебездә сөйләшмәсәк, тормышның һәм яшәүнең мәгънәсен бөтенләй дә күрмим. Русия эчендә яшәүче милләт буларак рус телен дә яхшы белергә тиеш. Татарстан күпмедер дәрәҗәдә үзенең мөстәкыйльлеген алды монда яшәсә һәм бу мөстәкыйльлекне алса да, алмаса да, татар кайда гына яшәсә дә, үз ана телен дә белергә тиеш.

Шамил Тимербулатов: Олы кызым татар композиторы татарча бик матур итеп сөйләшә, җырлый, яза. Оныгыма дүрт ай гына. Мин аның белән татарча сөйләшәм, ул Аллаһ бирсә, беренче сүзен татарча әйтер дип өметләнәм.
 
Мин республикада балалар татар һәм рус телләрен дә әйбәт белергә тиеш дигән карашны хуплыйм.

Розалина Шаһиева: Минем өч балам һәм өч оныгым бар. Олы кызым белән мин рәхәтләнеп татарча сөйләшәм, киңәшәм, тарткалашам, аның әсәрләрен төзәтәм. Ул – рус шагыйрәсе, әмма менә дигән итеп татарча белә. Кайвакыт минем шигырьләремә тәкъдимнәр ясый. Анысы белән проблем юк. Ул рус мәктәбендә укып та, менә дигән итеп татарча белә. Аны минем әни, хәтта минем дәү әни өйрәтте.
 
Розалина ШаһиеваРозалина Шаһиева
Кечкенә кызым татар мәктәбендә укыды. Ул менә дигән итеп татарча, инглизчә сөйләшә. Гарәп һәм төрек телләрен белә. Анысы белән дә проблем юк, әмма малай белән проблем бар. Ул - замана технологияләре белгече. Ул фәнни китапханәдә програмчы булып эшли. Татарча аңлый, сөйләшә, әмма аңа авыз тутырып, минем шигыремны тыңла әле, улым, дип әйтеп булмый. Аның күңеле техник якка тартылган.
 
Оныкларга килсәк, берсе татарчаны сибә генә. Ул мәдәният институтында укый. Ә аның сеңлесе Айсинә татарча җырлый, татарча уйный. Аңа 10 яшь кенә. Ул минем белән, әнисе белән татар телен өйрәнә.
 
Өченче оныгым, АКШтагысы, бер яшь тә ике айлык малай, скайптан миңа "әйдә, әйдә!" дип кычкыра.
 
Минемчә, кечкенәләр һәм яшь буын да Татарстанның ике дәүләт телен дә камил белергә тиеш. Минем мисалга гына килик, мин татар мәктәбен бетердем дип мактанам бит инде, әйме. Аннан югары уку йортында рус филологиясен бетердем. Аннан язмыш сәнгатькә кереп китте. Кешенең язмышы ул көтелмәгән борылышлар ясый.
 
Безгә ике теллелек бик кирәк! Рус теленә килсәк, аны русларга караганда яхшырак белү кирәк. Үз телебезне саклау, тормышыбызны аның белән алып бару кирәк. Татар чараларына барсаң, хәзер бөтенесен дә русча алып баралар. Исләрем китә шуңа. Бер-ике рус кеше утыра дип русча сөйли башлыйлар. Безгә татар телен үпкәләтергә ярамый. Үксер, елар һәм каргар ул безне.

Как выбирала Москва Миниханова


Как выбирала Москва Миниханова


Эхо
Исполнилось три года, как Рустам Минниханов занял кресло президента Татарстана. Инициатором отставки Шаймиева скорее всего был Медведев, а причиной отставки – возраст Шаймиева. Медведев, вероятнее всего, испытывал проблемы во взаимоотношениях с Шаймиевым, потому что между ними был слишком значительный возрастной разрыв и Медведев психологически вынужден был прислушиваться к Шаймиеву как к политическому аксакалу. Медведеву психологически трудно было «командовать» Шаймиевым.
Хотя по методам работы да и по политическим представлениям Шаймиев был большим единомышленником Медведева, нежели Путина, Шаймиев примерно так же «либерален», как и Медведев. Немного рассказал о ситуации перед ротацией Шаймиев в своем последнем интервью. Вот, например, такой «сигнал». Шаймиев говорит, что он назвал в Москве пять фамилий своего возможного преемника. Кто же были эти люди? Пока остается только гадать…
Деятельность президента Минниханова вызывает у федерального центра все большее одобрение, явно усиливаются признаки того, что его заберут в новое правительство, «постмедведевское», в качестве как минимум вице-премьера. Все больше доводов за то, что Минниханов может занять и кресло российского премьера. «Татарский» фактор в геополитике России ощутимо усиливается. Нигде Путин не выглядел таким довольным, как в Татарстане на проверке готовности объектов Универсиады. Готовность, конечно, вызывала вопросы, но Путин буквально не мог сдержать широкой инстинктивной улыбки, такое впечатление, что только в Татарстане он избавился от постоянного страха, что судьба и соратники наносят ему изматывающие удары и ставят подножки. В других регионах, не говоря уже о подготовке к Олимпиаде, все было на порядок хуже.
Верные татары не подводили, словно янычары. Путин в силу своей первой профессии сверхподозрителен, с возрастом подобные страхи, естественно, усиливаются, и только в Татарстане эти профессиональные фобии «отпускали» его. Татары постепенно превращались в неких новых «латышских стрелков», которые охраняли большевиков в Кремле в первые годы революции, считалось, что все остальные части Красной армии, даже революционные матросы, ненадежны. Матросы в Кронштадте, кстати, потом доказали, что для этого имелись основания.
Минниханов, если он займет кресло российского премьера, не будет иметь фундаментальной поддержки среди русского чиновничества в силу своего татарского происхождения. То есть он может опираться почти исключительно на Путина. С другой стороны, общая ситуация будет только ухудшаться, рейтинг Путина будет падать, происки «врагов отечества» нарастать, обещания не выполнятся, массы начнут роптать и к тому же придется принимать непопулярные решения (например, резкое повышение пенсионного возраста). Наступает и время естественного очищения своих рядов, нужно отдавать на заклание для показательной порки часть одиозных коррупционеров. Путину нужен точный и преданный исполнитель. Минниханов будет именно антикризисным премьером, «татарским Столыпиным».
Кстати, энергичная деятельность Николая Никифорова на посту министра связи, если она будет продолжаться в таком же духе, может привести к тому, что Никифоров в отдаленном будущем, лет через 20, вполне может оказаться и на посту президента России. Ведь за IT-технологиями будущее.
Впрочем, фамилия одного из списка, первого среди равных, известна – Рустам Минниханов. Но вряд ли все было так однозначно. Ситуация была непредсказуемой. Хотел ли Путин (все равно окончательное решение принимал он, хотя и был формально премьером), чтобы Шаймиев остался на посту президента Татарстана? Как утверждают некоторые малоинформированные источники из Москвы, Путин не хотел, чтобы Шаймиев уходил, он понимал, что от Шаймиева зависит стабильность в ключевом регионе. На предыдущих двух раундах президентских выборов в России, когда баллотировался Путин, Шаймиев обеспечил ему решающий перевес голосов, и выборы прошли в один тур, что было принципиально важно для Путина. То есть Шаймиев доказал свою преданность. Менять его перед новыми выборами, когда еще предстояло урегулировать взаимоотношения с действующим президентом Медведевым, прямой заинтересованности у Путина не было.
Однако президент Татарстана Шаймиев решил выдвинуть условия своего переназначения, используя момент, скорее всего это могли бы быть дополнительные экономические преференции для республики. Доппреференции слишком напрягли Путина, и он решил все-таки дать согласие на отставку Шаймиева. Конечно, в Москве понимали, что отставка Шаймиева могла значительно дестабилизировать обстановку в регионе. Но федеральный центр к тому времени укрепил свои позиции и чувствовал себя гораздо увереннее. И решил рискнуть.
Так кто же эти четыре человека, которых вместе с Рустамом Миннихановым выдвинул Шаймиев в качестве своего преемника? Называлась фамилия Фарида Мухаметшина, но он создал у Москвы представление как о значительно более национально-ориентированном политике, чем даже Шаймиев. К тому же прямолинейные силовики обычно очень не доверяют представителям парламента, они считают, что эти люди не слишком решительны, достаточно мягкотелы, и нормальная парламентская привычка учитывать разные мнения при выработке решений лишь откроет дорогу «джину» татарского национального движения. В общем, Фарид Мухаметшин неспособен на жесткие репрессии, тем более против своего татарского народа. В нужный момент рука у него дрогнет. Это было для федерального центра категорически неприемлемо. Так что у Фарида Мухаметшина шансов на то, чтобы занять кресло президента Татарстана, было мало.
Назывались еще три фамилии: Ильшат Фардиев, сильный руководитель, весьма либерально настроенный (у него хорошие отношения с Чубайсом), достаточно популярный в своих кругах. Шаймиев уже предлагал его кандидатуру на пост президента. Ильсур Метшин, мэр Казани, наверняка был в этом шаймиевском списке. Возможно, эти кандидатуры были не совсем приемлемы для Москвы именно из-за их слишком большой близости к Шаймиеву. Москва была заинтересована в назначении человека, который был бы в первую очередь исполнителем ее воли, а не советовался с Шаймиевым, прежде чем выполнить приказ из Москвы. Ничего демонического в таком подходе нет, тем более что у нас находятся у власти представители спецслужб. У них свои критерии подбора кадров, и с этой точки зрения Фардиев и Метшин были не совсем проходными. Но скорее всего, если бы с кандидатурой Минниханова возникли какие-либо проблемы, то предпочтительные шансы были у Фардиева.
То, что Фардиев был отправлен в отставку с поста руководителя «Татэнерго» и с кресла вице-премьера, его убрали с помощью маневра с повышением в должности, лишь скорее всего доказывает, что он был одним из реальных претендентов. Кто же был пятым? Чаще всего называют возможность включения в татарстанский президентский список двух фамилий – генерала Асгата Сафарова, у которого был огромный авторитет среди элиты Татарстана, отличные отношения с Шаймиевым, он был силовик, и федеральные силовые структуры всегда относились к нему с симпатией. За ним стояла вся мощь МВД РФ, которое в силу своего положения имеет астрономический массив накопленного на все и всех компромата. Правда, структурно ФСБ всегда относилась к милиции настороженно. Да и Сафаров стал бы настаивать на необходимости сохранения Шаймиева на посту президента Татарстана. Вообще, вся история с отставкой Сафарова с поста министра РТ очень напоминает спецоперацию ФСБ – так аккуратно и точно она была разыграна. Складывается впечатление, что Сафарову не простили преданность Шаймиеву.
Другая фамилия, которая была на слуху – вице-премьер Марат Ахметов. Это «трудовой конь», и он сосредоточился бы на экономике, но неизбежно со временем занялся бы и политикой, все в том же, органически нелюбимом Москвой «татарском» направлении. Так что шансы у Минниханова как принципиально неполитической фигуры были предпочтительнее.
Нельзя не коснуться другой сегодняшней серьезной кадровой проблемы республики – предстоящих выборов нового муфтия. К сожалению, Камиль Самигуллин все-таки слишком молод и в силу молодости может стать игрушкой в руках более опытных и жестких игроков. Лучше всего на место муфтия избрать Хариса-хазрата, ему 85 лет, но он в отличной форме, имеет огромный опыт и мог бы за два года до очередного съезда мусульман республики поднатаскать молодого Камиля Самигуллина (ему нужно предложить место первого заместителя муфтия). Это было бы оптимальным кадровым решением.
Рашит Ахметов, http://zvezdapovolzhya.ru/obshestvo/eho

От России красной к России седой ("Chatham House", Великобритания)


От России красной к России седой

 ("Chatham House", Великобритания)
Тимоти Хеленяк (Timothy Heleniak)


Читать далее: http://inosmi.ru/russia/20130405/207724106.html#ixzz2Q5rbBqzi
Follow us: @inosmi on Twitter | InoSMI on Facebook


Пожилая дама

Население: 142,9 миллиона человек

В возрасте 65 лет и старше: 13%

Прогнозируемая продолжительность жизни при рождении: 66,5 лет

Население в 2050 году: 114,12 миллионa
Наряду со многими другими демографическими проблемами в России отмечается стремительное старение населения. Со времени распада Советского Союза в 1991 году Россия по численности населения опустилась с 6-го места на 9-е. А к 2050 году она упадет до 15-го места. Численность населения является лишь одним из нескольких показателей, определяющих статус страны, но он имеет большое значение.

Сокращение численности населения было вызвано несколькими причинами. Россиянки теперь рожают меньше: в 1999 году рождаемость сократилась до 1,2 ребенка на одну женщину по сравнению с показателем 1989 года 2,1 в 1989 году, необходимым для восстановления естественной убыли населения, а затем незначительно выросла до 1,6.  

Продолжительность жизни мужчин в 1994 году снизилась до 57,5 лет по сравнению с и без того низким уровнем 64,9 лет в 1987 году. Продолжительность жизни женщин в России на 12 лет больше, чем у мужчин, и по этому показателю Россия лидирует в мире. Такая разница обусловлена, главным образом, высокой смертностью мужчин из-за сердечно-сосудистых заболеваний и по причинам внешнего характера, таким, как убийства, самоубийства, аварии и отравления. Высокая смертность, которая превышает уровень рождаемости, отчасти компенсируется притоком мигрантов из других стран – бывших республик Советского Союза.     

Все эти факторы привели к сокращению численности населения России до 142,9 миллионов человек по сравнению с максимумом 148,6 миллионов в 1993 году.

В последние годы вновь возник интерес к России как к глобальной политической державе с растущей экономикой, основанной на топливных ресурсах. Однако отмечающееся при этом сокращение населения и его старение станут серьезным препятствием для экономического роста, учитывая, что государство вынуждено увеличивать бюджетные ассигнования, направляемые на пенсионное обеспечение и медицинское обслуживание пожилых людей. К 2040 году средний возраст россиян составит 44,9 лет, в результате чего страна станет одной из самых старых на постсоветском пространстве и почти самой старой в мире. 

Российское правительство осознает серьезность этих проблем и предлагает для их решения ряд мер. 

К таким мерам можно отнести программы по повышению рождаемости, борьбе с курением, антиалкогольную программу и другие меры, направленные на снижение уровня смертности и увеличение продолжительности здоровой жизни, а также по улучшению регулирования миграции.

2008 год провозгласили Годом семьи, и была развернута пиар-кампания по поощрению рождаемости в семьях. Был предложен пакет льгот в качестве меры по прекращению резкого спада рождаемости в России или даже обращению этой тенденции вспять. Льготы предусматривали повышение пособия при рождении второго ребенка и увеличение отпуска по уходу за ребенком.

Однако эти меры оказались малоэффективными: уже до их принятия общий коэффициент фертильности начал расти, но с тех пор вырос весьма незначительно.  

Российские мужчины находятся в числе главных в мире потребителей алкоголя и табачных изделий. Уровень смертности, а также причины заболеваемости и смерти в России абсолютно не соответствуют уровню развития страны.   

Вопрос об увеличении пенсионного возраста в России достаточно серьезно не обсуждался, в отличие от других стран постсоветского пространства. 

Отмечается рост численности россиян «иностранного происхождения», которые на сегодняшний день составляют 9% от всего населения, что связано с непрекращающейся иммиграцией иностранцев и естественной убылью этнических русских.  

Миграционная политика Кремля неоднократно менялась. После распада Советского Союза основной задачей было помочь 25 миллионам этнических русских, оставшихся на территории бывших республик СССР. Когда в начале 2000-х в России осознали, что иностранных рабочих стало слишком много, попытались ограничить их въезд в страну. В последующие годы, когда последовало ухудшение демографической ситуации, государство попыталось поддержать контролируемую миграцию. Как и во многих странах мира, в России до сих пор возникают трудности с оформлением и адаптацией мигрантов различных национальностей и рас, приехавших на постоянное или временное проживание.   

Некоторые из мер, предпринимаемых российским правительством, могут иметь некоторый демографической эффект, и нынешняя динамика демонстрирует позитивную направленность. Но, по всей видимости, России неизбежно придется приспосабливаться к тому, что ее население сокращается и стареет.

Тимоти Хеленяк (Timothy Heleniak) – руководитель исследовательского отдела Американского географического общества и научный сотрудник Университета штата Мериленд. 
Оригинал публикации: Russia: From red to grey
Опубликовано: 04/04/2013 18:33


Читать далее: http://inosmi.ru/russia/20130405/207724106.html#ixzz2Q5rTIRlZ
Follow us: @inosmi on Twitter | InoSMI on Facebook

Как преодолеть трудности жизни?


Как преодолеть трудности жизни?




Человек в современном мире переживает огромное количество проблем. В то время как большинство населения мира противостоит крайней нищете, голоду, конфликтам и отчаянию, мы, не имея таких проблем, все равно сталкиваемся со страхом, стрессом и беспокойством. Почему те из нас, кто благословлен богатством вне всякого сравнения, погружены в одиночество и отчаяние? Мы живем в то время путаницы, мы стараемся как можем, но даже обладая материальными благами, ничего не можем сделать, чтобы излечить разбитые сердца и разрушенные души.
   
Сейчас, больше чем в любой другой период истории человечества, стресс, тревога и психологические проблемы берут верх над состоянием человека. Религиозные убеждения должны предоставлять чувство комфорта, однако, кажется, что человек 21 века потерял способность обращения к Богу. Размышляя о смысле жизни, очень часто преодолевает чувство заброшенности. Это стремление к приобретению материальных благ, которые в некотором роде подтверждает причину нашего бытия, стало бальзамом, который успокаивает наши беспокойные души. Почему это так?
У нас есть все самое лучшее, легко доступное, но реальность такова, что на самом деле у нас ничего нет. Ничего, что бы утешило нашу душу. Красивая мебель не будет держать тебя за руку в самую темную ночь. Дорогой телефон не вытрет слезы. Живущие с болью и горем, страдающие от трудностей чувствуют себя брошенными. Мы чувствуем себя как корабль без руля и ветрил в открытом море. Огромные волны грозят поглотить нас в любой момент. Наши желания стоят над нами, управляют нами, и мы ищем комфорт в зависимостях и саморазрушающем поведении.
Как отойти от края пропасти? В исламе ответ на удивление прост. Мы должны вернуться к нашему Творцу. Бог знает, что лучше для Его творения. Он знает все о человеческой психике. Он знает о боли, отчаянии и грусти. Когда мы вспоминаем Бога, боль утихнет.
Они уверовали, и их сердца утешаются поминанием Аллаха. Разве не поминанием Аллаха утешаются сердца? (Коран 13:28)
Ислам не является религией, заполненной пустыми ритуалами и придирчивый правилами и нормами, хотя может так показаться, если мы забываем об истинной цели в жизни. Мы были созданы, чтобы поклоняться Аллаху. Тем не менее, Бог в Своей бесконечной милости и мудрости не оставляет нас этому миру, наполненному испытаниями и невзгодами. Он вооружил нас оружием. Это оружие более мощное, чем весь арсенал великих армий 21-го века. Бог даровал нам Коран и подлинные традиции (Сунну) Своего пророка Мухаммеда (мир ему).
Коран является книгой руководства, а путь (Сунна) пророка Мухаммада (мир ему) объясняет это руководство. Религия ислам заключается в создании и поддержании связи с Аллахом. Именно через эту идею ислам преодолевает печаль и беспокойство. Когда волна вот-вот обрушится, и мир начинает выходить из-под контроля, вера в Аллаха является единственным устойчивым фактором. Самая большая ошибка, которую может совершить верующий – отделить религиозные и материальные аспекты своей жизни.
Аллах обещал тем, которые уверовали и совершали праведные деяния, прощение и великую награду. (Коран 5:9)
Когда мы принимаем с полным подчинением, что мы не более чем рабы Божии, посланные на эту землю, чтобы быть испытанными, жизнь вдруг приобретает совершенно новый смысл. Мы признаем, что Бог есть единственная константа в нашей жизни, и мы признаем, что Его обещание верно. Когда мы отягощены тревогой и грустью, облегчение происходит путем обращения к Богу. Если мы живем в соответствии с Его руководством, мы получаем средства и способность преодолевать любые отчаяния. Пророк Мухаммад (мир ему) заявил, что все дела верующего являются хорошими.
Действительно удивительно положение верующего! Все происходящее служит для его блага. Если он получает облегчение, то он благодарен, и это хорошо для него. И если он страдает от трудностей, он упорствует, и это хорошо для него (хадис).
Ислам дает ответ на все проблемы, от которых страдает человечество. Он призывает нас выйти за рамки необходимости самоудовлетворения, а еще дальше, за пределы необходимости приобретать имущество. Ислам напоминает нам, что эта жизнь – не больше чем переходная пауза на пути к жизни вечной. Жизнь в этом мире есть лишь мгновение, иногда переполненная моментами великой радости и счастья, в другие времена наполненная печалью, горем и отчаянием. Такова природа жизни, и это состояние человека.
В следующих статьях мы рассмотрим руководства из Корана и достоверные хадисы пророка Мухаммеда (мир ему) в попытке передать то, как ислам предполагает, чтобы мы справлялись с печалью и беспокойством. Есть три ключевых момента, которые позволят верующему освободиться от оков 21 века. Это терпение, благодарность и вера в Бога.
“Мы непременно испытаем вас незначительным страхом, голодом, потерей имущества, людей и плодов. Обрадуй же терпеливых.” (Коран 2:155)
“Помните обо Мне, и Я буду помнить о вас. Будьте благодарны Мне и не отрекайтесь от Меня.” (Коран 2:152)
“Если Аллах окажет вам поддержку, то никто не одолеет вас. Если же Он лишит вас поддержки, то кто же поможет вам вместо Него? Пусть же на Аллаха уповают верующие.” (Коран 3:160)
Источникislam-today.ru